Home › Hardlopen › Trainingsgroepen en -schema's › Trainingsschema's
 

Trainingsschema's

Toelichting bij schema's

Uitgangspunt bij het hanteren van de schema's is je persoonlijke doel. Wil je op een bepaald niveau blijven lopen (bijvoorbeeld 50-60 minuten) dan kun je kiezen voor een training van die duur die past bij jouw snelheid. Wil je een stapje meer, dan kun je langzaam opbouwen. Kies ervoor om eerst de tijd op te bouwen en als dat goed gaat de snelheid. Wil je aan je snelheid werken, doe dan weer een stapje terug in de duur van de training.

De schema's bieden in het voorjaar en najaar de mogelijkheid om je voor te bereiden op een halve of hele marathon. Daarnaast is er de mogelijkheid om vanaf begin augustus op te bouwen voor de Zevenheuvelenloop. Deze trainingen zijn opgebouwd volgens het zogenaamde zaagtandmodel. Je bouwt een aantal weken de tijd op om vervolgens een stap terug te doen en weer opnieuw op te gaan bouwen. Dit doen we meestal 2 of 3 keer. Voordeel is dat je rustig kunt wennen aan de langere tijd, en het geeft je voldoende zelfvertrouwen dat je de tijd kunt lopen. Ook als je een keer de lange tijd mist is dat geen ramp. Er volgt immers weer een opbouw. Bij de trainingen voor de Zevenheuvelenloop worden, naast de tijd, ook de heuvels langzaam opgebouwd.

Als je een tijdje niet gelopen hebt (door blessure of vakantie) kies je ervoor om met een korte tijd te beginnen en weer rustig op te bouwen. Ga niet met je 'vaste groepje' mee, dat inmiddels heeft opgebouwd. Dit is vragen om blessures. Stap weer in als je 'groepje' een kortere tijd loopt.

Gebruik de schema's dus om zelf je doel te bereiken en gemotiveerd te blijven lopen. Je kunt bijvoorbeeld gerust aan de opbouw (of een deel ervan) voor een halve marathon deelnemen zonder dat je het idee hebt om daadwerkelijk een halve marathon te gaan lopen. Heb je problemen of twijfels, vraag dan gerust je trainer om advies.

De schema's worden voor langere tijd opgesteld en niet wekelijks afgestemd op de actuele situatie. Het kan dus zijn dat door omstandigheden, zoals afwezigheid van trainers, groepen worden samengevoegd en/of tijden worden aangepast. Ook kan er gewisseld worden van trainer. Kijk voor de training altijd op het bord in de hal van het clubhuis voor de actuele stand van zaken.

 

Download hier de trainingschema´s in pdf formaat

schema zaterdag 8-10

schema zaterdag 10-11

schema zaterdag marathon

schema zaterdag trailrun

schema zondag 8-10

schema zondag 10-11

 

schema van groepen en tijden

Nijmegen Atletiek Verenigingsnummer V0018426 © 2017
Contact / Sitemap
Compatible met Firefox 18.0.2+ en Internet Explorer 9+ beste weergave in 1280x1024

Ogenblik a.u.b. ...