Nordic Walking

Intensief wandelen door gebruik van poles.

Wat is Nordic Walking?Nordic Walking is meer dan wandelen. Je gebruikt niet alleen je benen, maar ook je armen en je rug. Daarnaast worden bil- en buikspieren intensief gebruikt. Doordat er gebruik gemaakt wordt van een grote spiermassa is het energieverbruik 20% hoger dan bij gewoon wandelen.
De intensiteit waarmee het hart-longsysteem gebruikt wordt neemt toe, terwijl de ervaren zwaarte van de training niet toeneemt.Voor wie is Nordic Walking geschikt?Nordic Walking is voor iedereen, jong en oud, dik of dun. Het is een ideale sport als je wilt werken aan gewichtsbeheersing, verbetering van je fysieke fitheid of het trainen van je uithoudingsvermogen. Gebruik van ‘Poles’
Bij het beoefenen van Nordic Walking maak je gebruik van zogenaamde ‘poles’. Dit zijn speciaal ontworpen wandelstokken, gemaakt van koolstofcomposiet waardoor schokken en trillingen worden opgevangen.
Een belangrijk onderdeel van de techniek van Nordic Walking is het goed afzetten met de poles. Hierdoor verkrijg je een stabiel gevoel tijdens het wandelen. Goede trainingenDe trainingen duren ongeveer 1¼ uur en zijn zeer gevarieerd. Er zijn zes dagen per week trainingen in groepsverband. Alle trainingsvormen als warming-up, cooling-down, duurtraining en interval-training komen aan bod.
Uw gezondheidUiteraard blijft u zelf verantwoordelijk voor uw eigen lichamelijke conditie. Heeft u vragen over uw gezondheid in combinatie met Nordic Walking? Raadpleeg dan uw huisarts.

Voor leden van de sectie Sportief Wandelen en Nordic Walking geldt dat zij, door het lidmaatschap van de Atletiekunie, automatisch kosteloos lid zijn van de wandelbond kWbn.